Het volgende toont aan dat aan de criteria wordt voldaan:
1.1
Door het ontwerpteam is een analyse uitgevoerd naar de vraag van vervoer en de ontsluiting van het gebouw. Op deze manier is het optimale aantal liften, de omvang van de liften en de hefsnelheid van de liften bepaald aan de hand van de verwachte vraag naar passagiersvervoer. Hulpmiddel ten aanzien van deze capaciteitsbepaling is de NTA-4614 deel 4, die in het kader van het Convenant hoogbouw ontwikkeld is, waarbij de parameters in dit kader vooralsnog voor elk gebouw toepasbaar beschouwd kunnen worden.
1.2
Indien de ontsluiting van het gebouw of een deelfunctie in het gebouw op meerdere manieren gelijkwaardig logistiek kan worden opgelost, dan dient het energiegebruik voor de alternatieve liftconfiguraties te worden geraamd en het systeem met het laagste energiegebruik te worden gekozen en verder uitgewerkt.
1.3
De liften zijn voorzien van een energiezuinige aandrijving. Hiervan is sprake indien het specifieke energiegebruik tijdens het rijden, zoals bepaald volgens VDI 4707-1, lager is dan 1,26 mWh/(kg*m) (energielabel C voor rijden).
1.4
De liften verbruiken een beperkte hoeveelheid energie tijdens stilstand. Hiervan is sprake indien het opgenomen vermogen in de stand-bystatus, zoals bepaald volgens VDI 4707-1, lager is dan 400 W (energielabel D voor stand-by).
1.5
De fabrikant verklaart dat de rendementsafname gedurende de levensduurverwachting van de aandrijving maximaal 5% bedraagt.
1.6
De lift is voorzien van een regelsysteem waarbij het afgenomen vermogen van de motor automatisch afhankelijk wordt gesteld van de tillast (het aantal personen respectievelijk de hoeveelheid vervoerde goederen op een willekeurig moment), bijvoorbeeld doordat piekbelastingen worden weggenomen door toepassing van frequentieregeling op de aandrijving.
2.1
Het eerste punt moet zijn behaald.
2.2
Het specifieke energiegebruik tijdens het rijden, zoals bepaald volgens VDI 4707-1, is lager dan 0,84 mWh/(kg*m) (energielabel B voor rijden).
2.3
Het opgenomen vermogen in stand-bystatus, zoals bepaald volgens VDI 4707-1, is lager dan 200 W (energielabel C voor stand-by).
2.4
Bij meerdere liften in één groep zijn deze automatisch op elkaar afgestemd, zodat liften niet nodeloos tegelijk eenzelfde aanvraag afhandelen, waarbij de dichtstbijzijnde lift een aanvraag afhandelt, of is een ander optimalisatiesysteem aanwezig dat het aantal liftbewegingen optimaal afstemt op de actuele behoefte en een optimale kooibelading nastreeft.
2.5
De toegang naar de trappen wordt duidelijk naast de liften aangegeven.
2.6
De lift is uitgevoerd met een spaarstandfunctie, die door de (groeps)besturing afhankelijk van het verkeersaanbod wordt geactiveerd. De spaarstand kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd door tijdelijk liften uit de groep te halen, door de hefsnelheid te reduceren afhankelijk van de kooibelading, of door nadrukkelijk te sturen op optimale kooibelading.
2.7
De lift is uitgevoerd met een systeem waarmee de vrijkomende energie wordt teruggewonnen en teruggegeven aan het elektriciteitsnet of op andere nuttige wijze wordt hergebruikt. Liften waarin terugwinning van energie al van nature is besloten in de toegepaste lifttechniek, voldoen automatisch aan deze eis. Liften voldoen ook automatisch indien door een beperkt aantal etages de toepassing van terugwinning van remenergie niet zinvol is. In dat geval zal echter wel aan de overige criteria-eisen moeten worden voldaan.