Referentie
|
onderwerp
|
omschrijving
|
Toepassingsgebied
|
CN1
|
Toepasbaarheid van de criteria
|
In hoofdstuk 3.2 Tabel 6 staat het toepassingsgebied voor elk criterium, per gebruiksfunctie en projecttype. Criteria die niet van toepassing zijn, worden daar weergegeven. Aanvullende of aangepaste criteria voor een specifiek projecttype en gebruiksfunctie staan in de aanvulling op de criteria van de credit.
|
Algemeen
|
CN2
|
Geschikte beschermende maatregelen (criterium 1)
|
Geschikte robuustheids- en beschermingsmaatregelen voor kwetsbare delen van het gebouw kunnen zijn:
- Paaltjes of barrières, verhoogde stoepranden of wieldwingers voor laad- en losgebieden.
- Robuuste buitenwandconstructies tot twee meter hoog.
- Beschermingsrails aan gangwanden.
- Schopplaten of aanrijdbescherming voor deuren (bijvoorbeeld tegen wagentjes).
- Slijtvaste en gemakkelijk wasbare vloerafwerkingen in drukbezochte gebieden (zoals de hoofdentree, gangen en openbare ruimtes).
- Het risico inventariseren om kwetsbare gebouwdelen te beschermen, zonder aanvullende materiaalspecificaties.
|
CN3
|
Te beschouwen gebouwdelen (criterium 2)
|
De belastende omgevingsfactoren en de effecten op materiaaldegradatie (schade en verwering) moeten voor de volgende gebouwdelen worden beschouwd:
- Fundering, hoofdconstructie, vloer en keermuren.
- Buiten- en binnenwanden.
- Dak en balkons.
- Beglazing, ramen, lichtstraten, dakramen en daklichten.
- Deuren.
- Balustrades, traphekken en balusters.
- Gevelbekleding en wandafwerking.
- Trappenhuizen en hellingbanen.
- Verhardingen op de projectlocatie.
|
CN4
|
Effecten van materiaal- degradatie (schade en verwering)
|
Tenminste moeten de onderstaande effecten van materiaal verarming worden onderzocht:
- Corrosie.
- Verandering van dimensie, bijvoorbeeld zwellen of krimpen.
- Vaal worden of ontkleuren.
- Rotting en schimmelvorming (droogrot).
- Uitloging.
- (Af)bladderen.
- Smelten.
- Zoutschade (kristallisatie).
- Slijtage.
- Vorstschade.
Wanneer er voor materialen is gekozen die andere effecten hebben die invloed kunnen hebben op materiaal verarming en niet in de lijst zijn opgenomen, moeten ook deze effecten worden onderzocht.
|
CN5
|
‘Anti-aanrijding’ voorzieningen bij auto’s en vrachtwagens
|
Alle gespecificeerde beschermingsmaatregelen moeten op voldoende afstand van het gebouw worden geplaatst om de gebouwdelen te beschermen. Het is belangrijk dat verschillende soorten voertuigen met een overhang, ten opzichte van het wielspoor, het gebouw niet kunnen raken.
De beschermingsmaatregelen gelden voor alle parkeerzones en manoeuvreergebieden binnen één meter van de gebouwgevel. Voor laad- en losruimtes geldt een afstand van twee meter.
Binnen de bewegingsgebieden van voertuigen moeten de specificaties van de robuuste gevelconstructie voldoen aan de criteria. Daarnaast is er extra bescherming nodig om potentiële schade aan de gevel door aanrijding te voorkomen. Voorbeelden van beschermingsmaatregelen zijn verkeerspalen of beschermingsrails.
|
CN6
|
‘Anti-aanrijding’ voorzieningen bij intern rollend en rijdend verkeer
|
Alle bescherming tegen intern verkeer van voertuigen of trolleys moet binnen één meter van inpandige bouwelementen worden aangebracht. Dit geldt voor gangen, opslagruimtes, leveringsruimtes en keukens.
|
CN7
|
Voorkomen van overmatig
Materiaalgebruik
|
Om overmatig materiaalgebruik te voorkomen, moet de noodzaak van extra beschermende ontwerpmaatregelen en specificaties worden afgewogen tegen gangbare robuuste materialen en gebouwdelen zonder aanvullende maatregelen. Bij deze afweging moet rekening worden gehouden met het minimaliseren van vervangingen, het voorkomen van overmatig materiaalgebruik en het bevorderen van materiaaloptimalisatie (zie MAT 06 Materiaalefficiëntie).
|
CN8
|
Openbare en gemeenschappelijke ruimtes
|
Het projectteam moet extra aandacht besteden aan materiaalspecificaties in openbare of gemeenschappelijke ruimtes, zoals wachtruimtes, fietsenstallingen en toiletten. Dit is belangrijk om bescherming te bieden tegen mogelijke moedwillige schade en misbruik, zoals vandalisme en graffiti.
|