Tabel TRA 03.1 Opties en puntentoekenning voor de uit te voeren maatregelen
opties
|
vereisten
|
aantal BREEAM-NL punten
|
1
|
- Er worden voldoende fietsenstallingen geplaatst conform de gebruiksfunctie van het gebouw, zoals benoemd in Tabel TRA 03.2).
- Er is een mogelijkheid om zowel het wiel als het frame van de fiets aan een geborgd object te bevestigen met een slot (bijvoorbeeld een stoeptegel met een gleuf voldoet niet).
- Als tenminste twee van de volgende voorzieningen voor fietsers worden aangeboden aan alle gebruikers van het gebouw (inclusief leerlingen, indien van toepassing):
- Douches (10% van het aantal stallingplaatsen, maar minimaal twee)
- Kleedkamers (10% van het aantal stallingsplaatsen, maar minimaal twee)
- Kluisjes (20% van het aantal stallingsplaatsen, maar minimaal twee)
- Ruimte met voorzieningen voor het drogen van kleding.
|
1
|
2
|
- In samenwerking met de lokale overheid is in de ontwerpfase gekeken naar de optimale situatie ten aanzien van de bereikbaarheid per openbaar vervoer.
- Het optimale plan voor de bereikbaarheid per openbaar vervoer wordt uitgevoerd en heeft een aanzienlijke impact op de OV-bereikbaarheid. Dit leidt tot een toename van minimaal 1.00 op de score van de OV- bereikbaarheidsindex van TRA01.
|
1
|
3
|
- Er zijn laadpalen voor elektrische auto’s, bruikbaar voor alle gangbare aansluitingen, voor minimaal 10% van de totale parkeercapaciteit, met een minimum van 4 laadpalen en waarbij minimaal 25% van de laadpalen is gereserveerd voor bezoekers.
- De elektriciteit voor de oplaadpunten voor elektrisch vervoer komt van 100% duurzame energie: elektrische stroom uit aantoonbaar duurzame bronnen of van ‘eigen’ opwek (wind, PV) voor zover deze niet al in de energieprestatieberekening (ENE 01) is verdisconteerd.
|
1
|
4
|
- Bij de ontwikkeling wordt carpoolen gestimuleerd en gefaciliteerd door een carpoolinformatiepunt (dit mag een website zijn) met informatie over carpoolen en de mogelijkheid om werknemers met carpoolmogelijkheden bij elkaar te brengen.
- Voor carpoolers zijn prioriteit parkeerplaatsen aangewezen op locaties nabij de (hoofd) toegang van het gebouw.
- Het aantal carpoolplaatsen bedraagt minimaal 5% van de totale hoeveelheid parkeerplaatsen, met een minimum van 2 plaatsen.
|
1
|
Tabel TRA 03.2 Minimale eisen voor fietsenstallingen
opties
|
vereisten
|
Kantoren en industrie
|
- Overdekte en verlichte fietsenstallingen voor minimaal:
- 10% van het totale aantal gebouwgebruikers tot 500 gebruikers
- 7% van het totale aantal gebouwgebruikers van 501 tot 1000 gebruikers
- 5% van het totale aantal gebouwgebruikers van 1000 gebruikers of meer Voorbeeld: Bij 700 gebruikers 10% over 500 en 7% over 200.
- Verlichting voldoet aan de NEN-EN- 12464-1, waarbij de fietsenstalling moet voldoen aan de grenswaarden van een parkeergarage zoals bij HEA01.
|
Onderwijsfunctie
|
- Overdekte en verlichte fietsenstallingen voor minimaal 20% van het equivalent aan fulltime werknemers.
- Het bij het schooltype behorende minimumaantal overdekte fietsenstallingen per leerling/ student moet aanwezig zijn:
- Bassischool: minimaal 4 stallingsplaatsen per 10 leerlingen
- Voortgezet onderwijs: minimaal 7 stallingsplaatsen per 10 leerlingen
- Wetenschappelijk en beroepsonderwijs: minimaal 7 stallingsplaatsen per 10 studenten
- Kinderdagverblijf: minimaal 1 stallingsplaats per 10 kinderen
- Verlichting voldoet aan de NEN-EN- 12464-1, waarbij de fietsenstalling moet voldoen aan de grenswaarden van een parkeergarage zoals bij HEA01.
|
Winkels, logies, sport, gezondheidszorg en bijeenkomst
|
- Overdekte en verlichte fietsenstallingen voor:
- Minimaal 10% van het equivalent aan fulltime werknemers.
- 5% van het totale aantal autoparkeerplaatsen voor bezoekers (exclusief invalideparkeerplaatsen), met een minimum van 10 stallingsplaatsen. Elke ontwikkeling die voorziet in minimaal 50 fietsenstallingen bezoekers (ongeacht het aantal parkeerplaatsen) voldoet aan de eisen.
- De stallingplaatsen van de werknemers en bezoekers mogen gezamenlijk worden gerealiseerd, maar mogen niet bij elkaar opgeteld worden om te komen tot de gestelde eis.
- Verlichting voldoet aan de NEN-EN- 12464-1, waarbij de fietsenstalling moet voldoen aan de grenswaarden van een parkeergarage zoals bij HEA01.
|
Tabel TRA 03.3 Minimale voorschriften voorzieningen voor fietsers
voorzieningen op locatie
|
minimale voorschriften
|
Fietsenstalling
|
Overdekte en goed verlichte fietsenstallingen maken deel uit van de cascovoorzieningen en zijn verbonden met een vaste structuur of een deel van het gebouw dat goed zichtbaar is. De afstand tussen de rekken of parkeerplekken is groot genoeg zodat een fiets op een comfortabele manier (zonder tillen) kan worden geplaatst en op slot kan worden gezet. De verlichting voldoet aan de NEN-EN-12464-1, waarbij de fietsenstalling de eisen moet naleven die gelden voor een parkeergarage, zoals aangegeven bij HEA01.
|
Douches en kleedruimtes
|
Douches en kleedruimtes maken deel uit van de cascovoorzieningen. De douchefaciliteiten moeten groot genoeg zijn voor het aantal personen, waarbij het aantal gebruikers wordt bepaald door de 10%-eis. Er geldt een minimum van twee kleedkamers en minimaal één vierkante meter omkleedruimte per persoon. De faciliteiten hoeven niet specifiek voor fietsers te zijn, maar kunnen ook beschikbaar zijn voor andere gebruikers. Als er kleedruimtes zijn voor meerdere personen (in plaats van individuele ruimtes), moeten deze gescheiden zijn voor mannen en vrouwen. Elke ontwikkeling die acht of meer douches aanbiedt, voldoet aan de criteria, ongeacht het aantal stallingsplaatsen.
|
Kluisjes
|
Voor kluisjes moet een ruimte in het casco worden opgenomen. De kluisjes zelf hoeven nog niet geplaatst te zijn; in de verklaring moet staan dat de huurder de kluisjes zal plaatsen. Er moeten voldoende kluisjes zijn voor het aantal fietsers. Deze moeten zich dicht bij de kleedruimtes bevinden en groot genoeg zijn om de spullen van de fietsers op te bergen.
|
Droogruimtes
|
Een droogruimte is een verwarmde en goed geventileerde ruimte voor het drogen van natte kleren. Een ketelhuis is geen geschikte droogruimte.
|