Enquête thermisch comfort
ANIS/ASHRAR standaard 55-2017 “Thermische omgevingsomstandigheden voor menselijke bewoning” biedt een voorbeeld van een enquête over de thermische tevredenheid. Hieronder is een aangepaste versie van de enquête weergegeven, waarmee de eigenaar of beheerders van een asset een tevredenheidsonderzoek kunnen uitvoeren, zoals in deze credit vereist.
Enqu?tevraag
|
Antwoorden
|
- Hoe tevreden bent u met de temperatuur in uw woning?
|
- Zeer tevreden
- Tevreden
- Enigzins tevreden
- Niet tevreden maar ook niet ontevreden
- Eenigzins ontevreden
- Ontevreden
- Zeer ontevreden
|
- Als u ontevreden bent met de temperatuur in uw woning, welke van de volgende aspecten dragen daar dan aan bij (vink aan wat van toepassing is):
- Tijdens warm weer, is de temperatuur in mijn woning:
- Tijdens koud weer, is de temperatuur in mijn woning:
|
- Altijd te warm
- Vaak te warm
- Af en toe te warm
- Af en toe te koud
- Vaak te koud
- Altijd te koud
|
- Als u ontevreden bent met de temperatuur in uw woning, wanneer is dit dan meestal een probleem (vink alles aan dat van toepassing is)?
|
- In de ochtend (voor 11:00)
- In de middag (tussen 11:00 14:00)
- In de namiddag (tussen 14:00 17:00)
- In de avond (na 17:00)
- Weekenden of vakanties
- Geen specifieke tijd
- Altijd
- Anders
|
- Als u ontevreden bent met de temperatuur in uw woning, hoe zou u de oorzaak van dit ongemak dan beschrijven (vink alles aan dat van toepassing is)?
|
- Luchtvochtigheid te hoog (damp)
- Luchtvochtigheid te laag (droog)
- Luchtbeweging/Ventilatie te hoog
- Luchtbeweging/Ventilatie te laag
- Invallende zon
- Tocht via ramen
- Tocht via ventilatieopeningen
- Thermostaat is ontoegankelijk
- Thermostaat wordt aangepast door andere mensen.
- Verwarming/koelingsysteem reageert niet snel genoeg op de thermostaat.
- Warme of koude omringende oppervlakken (vloer, plafond, muren of ramen)
- Ramen en deuren functioneren niet goed.
- Anders
|
- Als u ontevreden bent over de temperatuur in uw woning, welke nog niet genoemde aspecten dragen daar dan volgens u aan bij?
|
- Beschrijf eventuele andere problemen met betrekking tot de temperatuur in uw woning.
|
Is er al een algemeen tevredenheidsonderzoek onder bewoners gedaan, zoals beschreven bij de crediteisen van MAN 02 “Betrokkenheid beheerder en feedback”, dan kan dit ook voor deze credit worden gebruikt. Er zijn diverse commerciële evaluatietools (bijvoorbeeld de BUS Methode) beschikbaar waar thermisch comfort onderdeel van uitmaakt en waardoor de gegevens ook bruikbaar en relevant zijn voor deze credit.